Teano művészete
Az évszak műtárgya - 2007. ősz
Az évszak műtárgya - 2007. ősz
Az ásatások tanúsága szerint a környező, már a bronzkorban lakott terület a Kr.e 6. század közepe táján került a sidicinusok oszk nyelvet beszélő itáliai népének birtokába, s elszórt településeik központjaként a 4. század közepén jött létre Teanum városa. Önálló életének virágkora a század utolsó harmada és a 3. század eleje volt, a Róma és az itáliai népek közti sorsdöntő háborúk időszaka. Ezután római várossá lett, bár az oszk nyelv használatát az 1. századig megőrizte. Ókori építészetének emlékeiből a ráépült mai városban kevés látható, elsősorban a császárkorban megújított színházának maradványai; a római hódítás előtti művészetének azonban mind gazdagabb képe alakul ki, elsősorban a várost körülvevő temetők egyikének a 20. század elején történt feltárása, majd a 60-as évektől kezdve a városi és a környező extraurbánus szentélyek ásatásai nyomán. Ezek közül egyelőre kettő válik ki anyagának gazdagságával és sokszínűségével: a városon belüli loretói és a valamivel távolabb, a Fondo Ruozzo területén fekvő szentély. Egyelőre mindkettő névtelen, és lehet, hogy több isten kultuszának színhelye volt, amelyek közül később a loretói szentélyben főleg Hercules alakja emelkedik ki, a másikban Démétér és a Junóval azonosított Populona istennő. A két kultuszhelyen előkerült fogadalmi tárgyak sorozata a 6. század közepén kezdődik, majd több évtizedes megszakítás után Teanum virágkorában folytatódik.
A múzeum Antik Gyűjteménye három jellegzetesen teanumi műfajnak őrzi reprezentatív példányait, kettő közülük az utóbbi évek új szerzeményei közé tartozik. A loretói szentély anyagából származik a kiállított ifjúfej hegyes sapkában, részletesen kidolgozott hajfürtökkel; a sorozat, amelynek egyik jelentős darabja, a szentélynek még a város alapítása előtti korszakában készült, a budapesti fej még a Kr.e. 5. században. Az ifjúfejeket nem tudjuk istenalakhoz kötni, de kizárólag a loretói szentélyben kerültek elő, így bizonyos, hogy számos további nagyméretű terrakotta-szoborral együtt helyi műhelyben készültek.
Csak valószínűsíthető ez az egyik kiállított tál esetében. A fekete festéssel bevont csésze közepén domborműves leányfej látható, róla kapta a hasonló díszítésű csészék jelenleg mintegy hatvan darabot számláló csoportja az "Arethusa-csésze" elnevezést. A fej ugyanis az antik érmevésés egyik legnagyobb mesterének, Euainetosnak Siracusa számára mintegy száz évvel korábban készített érméjéről, illetve annak görög változatáról vett levonat. Arethusa nimfa egy hagyomány szerint a dél-görögországi Alpheios folyamisten elől a tenger alatt menekülve a siracusai Ortygia szigetén merült föl, és ott a ma is nevét viselő forrássá változott. Nem tudjuk, miért ez az ábrázolás - és egyedül ez - került a teanumi csészékre, de elképzelhető, hogy a helyi szentélyekben tisztelt istenalakok valamelyikével azonosították. Az sem meglepő, hogy siracusai érmét használtak fel: az egyik teanumi sírban talált csészén egy magát szicíliainak valló mester szignatúrája olvasható.
A vörösalakos vázafestés legkésőbbi korszakának, a 4-3. század fordulójának is volt azonban egy-két közepes mester mellett egy kimagasló teanumi képviselője, az egyik művének közeli lelőhelyéről elnevezett Vitulazio-festő. Eredeti művek híján csak fényképek adnak itt képet ennek az egyedülálló látásmódjáról és műveinek rajzos kiviteléről jól felismerhető művésznek, akinek vázaképei - mint nem egyszer egy eltűnőben levő műfaj utolsó képviselői - a mi korunk művészeinek és nézőinek is tudnak szívükhöz szóló újat mondani.
Szilágyi János György